مؤسسۀ قرن ۲۱ یک شرکت خصوصی ایرانی است که توزیع‌ فیلم در شبکۀ خانگی و ویدئو هنگام درخواست (VOD) را بر عهده دارد. این موسسه یک استودیوی دوبله وابسته به خود را نیز دارا است. محمد مهدی جعفری، فرهاد رحمتی، و جهانبخش بختیاری، با اکتساب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن سال ۱۳۸۰، با خرید یک ساختمانی ۳۰۰ متری چهار طبقه، با زیرساخت۶۰۰ متر مربع، در میدان هفت تیر تهران، با برپایی و راه‌اندازی تجهیزات فنی که در بردارنده: سیستم تکثیر VHS، سیستم تدوین غیرخطی،  استودیو دوبله (قرن۲۱) که دارای مجهزترین و با کیفیت ترین سیستم‌های صدابرداری و میکس آن دوره و تشکیل واحدهای اداری و بازرگانی را نهایتاً در ۲۱ خرداد ۱۳۸۱، را افتتاح کردند. نام این شرکت (قرن ۲۱) پیشنهاد فرهاد رحمتی بود و ایده و طراحی آرم موسسه یه وسیله امیر موسوی انجام شد.

 بعد از بازگشایی شرکت، محمد مهدی جعفری در جایگاه مدیر عامل و فرهاد رحمتی به ‌عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شدند، و جهانبخش بختیاری هم فقط شش ماه با این موسسه همکاری کرد و با واگذاری سهام خود به فرهاد رحمتی، این شرکت را برای همیشه ترک کرد. تا اواخر سال ۱۳۸۱، موسسه قرن ۲۱ موفق شد که ۳۰ فیلم سینمایی ایرانی و خارجی را توزیع کند. سال ۱۳۸۲، قرن ۲۱ نخستین موسسه و فروشگاه صوتی و تصویری ارائه فیلم را در خیابان (شریعتی، جنب سینما فرهنگ) بنیان گذاری کرد و از همان اول فیلم‌های سینمایی ایرانی را با فرمت DVD و کاملاً برابر با استانداردهای جهانی عرضه کرد، در سال ۱۳۸۳ آن تعداد از این عنوان ها که دارای حق (کپی رایت) خارج از ایران بودند را به واسطه شرکتی که در دبی بنیان گذاری کرده بود به بازار جهانی ارائه داد که این فعالیت هیچگاه موفقیت مالی برای این شرکت نداشت. موسسه قرن ۲۱ در سال ۱۳۸۲ توانست برای نخستین بار تبلیغاتی را به شکل بیلبورد در سطح شهر تهران انجام دهد.

 در سال ۱۳۸۳، دفتر تحقیقات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آماری از موفقیت و محبوبیت موسسات و شرکت های ویدئو رسانه ایران مهیا کرد و نتیجه آن سهم(۷۰٪) قرن ۲۱ از این آمارگیری بود. در سال ۱۳۸۶ با حذف (فرمت (VHS و جانشین شدن فرمت ویدئو سی‌دی (VCD) در سرتاسر ایران، موسسه قرن ۲۱  تصمیم به تأسیس کارخانه تولید و توزیع ( VCD و  DVD)گرفت. کارخانه لوح فشرده قرن ۲۱ به شکل تماماً نوین واقع در شهرک صنعتی اشتهارد کرج، در اوایل سال ۱۳۸۸ مجددا آغاز به کار کرد. قرن ۲۱ تا اواخر سال ۱۳۸۸ موفق شد که تعداد ۸۰۰ فیلم و انیمیشن عرضه کند، که از این تعداد، ۱۵۸ فیلم ایرانی بود که این رکورد، سبب شد محمد مهدی جعفری در جایگاه موفق‌ترین رئیس موسسات و شرکت‌های ویدئو رسانه کشور در جشنواره ۲۸ فیلم فجر مورد تقدیر و تجلیل قرار بگیرد. و در مراسمی که برای نخستین بار با موضوع دوبله در اسفند ۱۳۸۸ در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جایزه بهترین فیلم دوبله‌شده، به موسسه قرن ۲۱ به خاطر دوبله فیلم سینمایی تایتانیک اثر جیمز کامرون اهدا شد. با اتمام دهه۸۰ و وارد شدن به دهه۹۰، تغییرات بسیار اساسی و بنیادی در عرصه مدیریت مؤسسه قرن ۲۱ اتفاق افتاد و فرهاد رحمتی سهام خود را واگذار کرد و محمد مهدی جعفری به تنهایی مدیریت شرکت را به‌ عهده گرفت. با شروع دهه ۹۰، قرن ۲۱ تولید و توزیع ویدئو سی‌دی (VCD) را متوقف کرد و تمام محصولات را تنها در قالب DVD به بازار عرضه کرد، و بعضی از فیلم‌های قدیمی یا فیلم هایی که فروش کمی داشتند، به شکل دو فیلم در یک DVD منتشر شدند. انیمیشن ماجراهای تن‌تن و میلو (۱۵ DVD) و در ادامه مجموعه راکی (۶ DVD)، مجموعه فیلم‌های بروس لی (۸ DVD) و مجموعه انیمیشن یاکاری (۱۱ DVD) در سال ۱۳۹۰ توسط این موسسه برای علاقمندان و طرفداران، به جمع‌آوری سری کامل از یک مدل خاص منتشر شدند. در ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، موسسه قرن ۲۱ موفق به دریافت دیپلم افتخار از طرف هیئت داوری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی، به عنوان بهترین مؤسسه دهه ۱۳۸۰ شد. 

شاخص ترین تولیدات این موسسه (فیلم‌های رخساره (ایرانی)، من+اسب آبی (ایتالیایی) و دیوار (هندی) که از اولین‌های فیلم‌های توزیع شده توسط این شرکت بودند و افسانه کوهستان گرگ در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۸۱ با سرپرستی گویندگی، خسرو خسروشاهی، اولین فیلم دوبله شده در استودیو قرن ۲۱ بود و دوبله و پخش فیلم سینمایی (نابودگر ۲: روز داوری) توسط موسسه قرن ۲۱ انجام گرفت. از آغاز سال ۱۳۹۶ بعد از متوقف شدن تولید DVD و با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرن ۲۱، سرویس نمایش آنلاین محتوا (ویدئو هنگام درخواست VOD) را با عنوان «فیلم ۲۱» را تاسیس کرد.

استودیو برناتون

استودیو برناتون سال تاسیس: ۱۳۳۰ محل استودیو: تهران موسس: ابوالقاسم رضایی با مشارکت اسفندیار بزرگمهر

استودیو بل

استودیو بل سال تاسیس: ۱۳۴۴ محل استودیو: تهران استودیو بل، استودیو(ضبط صدا) در سال ۱۳۴۴به

استودیو سکوت

استودیو سکوت

استودیو سکوت سال تاسیس: ۱۳۹۰ محل استودیو: تهران قبلی بعدی استودیو سکوت فعالیت خود را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *