ایران بزرگمهری راد خواهر(توران مهرزاد(فاطمه بزرگمهری راد))، فارغ التحصیل دانشسرای تربیت بدنی است. او از سال ۱۳۳۷ وارد عرصه گویندگی شده است و گویندگی ثابت نقش های (جین سیمور) و (دوریس دی) را به عهده داشت. 

صدای او بسیار گرم، مهربان، دل نشین و با احساس است. بزرگمهری راد به دلیل اینکه در حرفه قبلی خود یک معلم ورزش شاد، با تحرک و سرزنده بود، این حال خوب را با انرژی دو چندانی که داشت به استودیوهای دوبله آورد و شاید دلیل اصلی تحرک، امید و شادی بزرگمهری راد این بود که حرفه اصلی او دبیری ورزش است. در همان آغاز کار گوینده نقش های اول و دوم و بعد از آن هم همیشه گوینده نقش های اصلی در فیلم ها شد. 

بزرگمهری راد همچنان در کنار فعالیت دوبله، به گویندگی در رادیو و نمایشنامه های رادیویی هم پرداخت. نمونه صدا زیبا او در فیلم ها و سریال های: اسپارتاکوس، المر گنتری (دوبله اول)، این زمین مال من است، ردا (خرقه) (دوبله اول)، دزیره با بازی (جین سیمونز)، بابا غاز با بازی (لزلی کارون)، تازه چه خبر پوسی‌کت؟ با بازی (پائولا پرنتیس)، جدال در اوکی کرال با بازی (روندا فلمینگ)، جنایت و مکافات در نقش(نامادری سونیا)، زنده‌باد زاپاتا!(دوبله اول) با بازی(جین پیترز)، زوربای یونانی با بازی (ایرنه پاپاس)، شیطان صفتان با بازی(ورا کلوزو)، گربه روی شیروانی داغ با بازی(مادلین شروود)، مردی به‌نام ظهر با بازی (روسانا اسکافینو)، مردی که زیاد می‌دانست با بازی(دوریس دی)، فریاد نیمه شب با بازی(پروین غفاری)، یک قدم تا مرگ در نقش (سهیلا)، سریال پوآرو در نقش (خانم لمون)، کارتون بچه‌های مدرسه والت در نقش(مادر انریکو) است.

 ایران بزرگمهری راد در سال ۱۳۹۵ به دلیل عفونت حاد ریوی و نارسایی قلبی در بیمارستان پارسا دیده از جهان فروبست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *